پرنده نگری

تالار گفتگوی پرنده نگری و پرنده شناسی

ورود

نوزدهم و بیستم اردیبهشت 1392

سفر به یکی از تالاب های بزرگ ایران در بهار و اردیبهشت ماه بسیار هیجان انگیز بود. صبح زود ساعت 4:30 در ابتدای خیابان گاندی قرار داشتیم. دوستان و همسفران به مرور به ما اضافه شدند. در این سفر جناب آقای هاشمی راهنمای پرنده نگری و آقای امیر عبدالهی راهنمای ما در تالاب چغاخور بودند.

از جاده تهران – قم به سمت اصفهان و چهارمحال بختیاری حرکت خود را آغاز کردیم. بعد از استراحتی کوتاه تا طلوع آفتاب برای صرف صبحانه در رستوران مارال توقف کردیم و یک صبحانه مفصل خوردیم. از همان جا و در طول مسیر پرنده نگری خود را آغاز کردیم. پرندگانی مانند گنجشک خانگی      (House sparrow) ، کلاغ سیاه (Rook). بعد از صبحانه با معارفه ای که بین همسفران انجام گرفت جو بسیار دوستانه تری حاکم شد و همچنین آقای عبدالهی درباره تالاب چغاخور که بسیاری هم وقت خودشان را برای تحقیق در این تالاب صرف کرده بودند برای ما توضیح دادند. در طول مسیر موفق به دیدن گونه های دیگر از جمله دسته ای کورکور (Black Kite) سیاه شدیم و همچنین پرواز زیبا و نزدیک یک سارگپه پابلند(Long- legged Buzzard) و برخی گونه های دیگر.

بعد از طی مسیری طولانی حدود ساعت 4 بعد از ظهر در منطقه بسیار زیبای کوهرنگ در چهارمحال بختیاری برای صرف ناهار توقف کردیم. در همان محل توانستیم زرده پره سر سیاه (Black Headed bunting) و چکاوک طوقی (Bimaculated Lark) و چکاوک آسمانی(Sky Lark) ببینیم. مشاهده این پرندگان در همچون طبیعت زیبایی بسیار لذت بخش بود. دشت هایی وسیع و سرسبز که به تپه هایی در پس زمینه اش منتهی می شد.

از آنجا حرکت خود را به سمت تالاب چغاخور ادامه دادیم. به دلیل توقف هایی که در طول مسیر داشتیم بعد از تاریکی هوا به محیط بانی منطقه که دقیقاً در کنار تالاب بود رسیدیم و همه ی همسفران با همکاری بالا سریعاً اقدام به برپایی چادرها و کمپ در کنار تالاب نمودند.در آن ساعت هوا بسیار عالی بود هر چند گاهی پشه ها مزاحمت هایی را ایجاد می کردند اما صرف شام در کنار آتش بسیار دلنشین بود.

صبح ساعت 6 بیدار شدیم و حتی قبل از صبحانه پرنده نگری را در کنار تالاب با مشاهده کشیم گردن سیاه (Black- necked Grebe) آغاز کردیم. بعد از گذشت دقایقی موفق به دیدن کشیم بزرگ و اردک ارده ای(Gad wall)  هم شدیم. طبیعت و مناظر اطراف تالاب بسیار زیبا و جذاب بود و لذت پرنده نگری را دو چندان می کرد. در کنار محیط بانی پوشش درختی هم وجود داشت که گنجشک کوهی(Rock Sparrow)، مگس گیر راه راه(Spotted Flycatcher) و برخی گونه های دیگر پرندگانی بودند که قبل از صبحانه توانستیم ببینیم. بعد از خوردن یک صبحانه مفصل که آقای عبدالهی حسابی برای آن زحمت کشیدند، دوربین ها و وسایل مورد نیاز را برداشتیم و پیاده روی و پرنده نگری در اطراف تالاب را شروع کردیم. دست راست ما تالاب قرار داشت و دست چپ ما هم صخره ها و کوه هایی وجود داشتند که زیستگاهی متفاوت را برای پرندگان به وجود آورده بود.بعد از حدود یک ساعت پیاده روی علاوه بر کشیم گردن سیاه و بزرگ گونه هایی نظیر پرستوی دریایی معمولی(Common Tern) چکچک ابلق خاوری (Mourning Weatear) را مشاهده کردیم. بعد از آن آقای عبدالهی به همراه ماشین به ما اضافه شدند و به منطقه ی دیگری از تالاب رفتیم. با توجه به گفته های آقای عبدالهی به دلیل بالا آمدن آب تالاب وجود کشیم ها از جمله کشیم بزرگ بسیار کم شده بود. در توقف اول موفق به دیدن زردپره مزرعه (Corn bunting)، حواصیل زرد (Squacco Herm)، کشیم کوچک (Little Grebe) و حواصیل ارغوانی (Purple Heron) و برخی گونه های دیگر شدیم. مسیر خود را دامه دادیم و در توقف دومی که داشتیم توانستیم کفچه نوک (Spoon Bill) و حاجی لک لک (Western white stork) را از فاصله ای نه چندان نزدیک مشاهده کنیم.

بعد از آن سریعاً به محل کمپ برگشتیم و وسایلمان را جمع کردیم و آماده برگشت به تهران شدیم. در مسیر برگشت یک جغد کوچک (Little Owl) هم از دید ما پنهان نماند و اکثراً برای عکسی از این پرنده بامزه از ماشین پیاده شدند.

ناهار را در بلداجی خوردیم و بعد از آن برای بازدید به تالاب گندمان رفتیم.مسئولین مربوطه هم در محل حضور داشتند و چند دقیقه ای درباره اقداماتشان برای نگهداری از تالاب برای ما صحبت کردند. گونه هایی نظیر خروس کولی (Northern Lapwing)، چوب پا (Black winged stilt)، چنگر      (Eurasian Coot) و برخی گونه های دیگر را مشاهده کردیم.

بهد از بازدید تالاب گندمان حرکت خود را به سمت تهران ادامه دادیم و حدود ساعت 1:30 بامداد به تهران رسیدیم. در پایان جا دارد از محیط بانی تالاب چغاخور که همکاری لازم را با ما داشتند کمال تشکر را داشته باشیم و همچنین آقای هاشمی و آقای عبدالهی که سعی در هر چه بهتر برگزار شدن این سفر را داشتند.

با تشکر هومن شاهواری

29. Barn swallowپرستو
30. Persian Nuthatchکمرکولی
31. Willow Warblerسسک بیدی
32. Spotted Flycatcherمگس گیر خالدار (راه راه)