پرنده نگری

و بیاموزید

تالار گفتگوی پرنده نگری و پرنده شناسی

ورود

گزارش سفر به استان یزد و استان هرمزگان (21/1/92 لغایت 25/1/92)
(از جمله سفرهای پروژه تالاب ها)

سومین سفر از سفرهای پروژه تالاب ها و مناطق مهم پرندگان ایران که توسط گروه پرنده نگری و پرنده شناسی طرلان برنامه ریزی شده بود، با کارشناسی جناب آقای علیرضا هاشمی و سرپرستی سرکار خانم موسویان و حضور 14 نفر از اعضای گروه در روزهای 22 تا 24 فروردین سال 92 به اجرا درآمد.
چهارشنبه 21 فروردین ساعت 22:00 راه آهن تهران را ترک کردیم و پنجشنبه 22 فروردین ساعت 7:00 به شهر یزد رسیدیم. در همان ساعات آغازین در ایستگاه راه آهن یزد گونه های معمول شامل: سار معمولی، گنجشک خانگی، کلاغ ابلق، مینا، دم جنبانک ابلق، کبوتر چاهی، قمری خانگی و بلبل خرما مشاهده شد.

در مسیر صبحانه ای به یادماندنی و خوشمزه صرف شد و حدود ساعت 8:30 به ایستگاه تکثیر گورایرانی در منطقه حفاظت شده بهادران رسیدیم. در بدو ورود اولین گونه یعنی سنگ چشم تورانی (Turkestan Shrike) توجه ما را جلب کرد. بعد از گذشت 5 دقیقه توسط محیط بان زحمتکش منطقه به داخل هدایت شدیم و در اطراف و نزدیکی حصار محل نگهداری گورایرانی به پرنده نگری مشغول شدیم، و ضمن تماشای این پستاندار ارزشمند کشورمان، 17 گونه پرنده  مشاهده و ثبت شد که عبارتند از:
1-    سنگ چشم تورانی / Turkestan Shrike
2-    یا کریم / Collard Dove
3-    چک ابلق / Pied Stonechat (نر و ماده)
4-    چلچله (پرستو) / Barn Swallow
5-    گنجشک خانگی / House Sparrow
6-    چلچله بیابانی / Pale Crag Martin
7-    دم سرخ معمولی / Common Redstart (نر و ماده)
8-    کبوتر چاهی / Rock Dove
9-    سهره خاکی / Desert Finch (نر و ماده)
10-چکچک دشتی / Isabelline Wheatear
11- چکچک کوهی / Northern Wheatear
12-هدهد / Eurasian Hoopoe
13-سسک سرسیاه / Black Cap
14-سسک چیفچاف / Common Chiffchaff
15-سسک بیدی کوچک/ Plain Leaf Warbler
16-سبز قبا / Roller European
17-غراب / Northern Raven

بعد از حدود یکساعت و نیم حضور در منطقه بهادران، مسیر را به سمت دیگر منطقه حفاظت شده یعنی کالمند ادامه دادیم. در ابتدای مسیر کالمند، چند تن از مسئولین اداره شهرستان از جمله مدیر محترم جناب آقای محمودی و تنی چند از محیط بانان زحمت کش به ما ملحق شدند و به صورت پیشرو برای دیدن منطقه ما را راهنمایی کردند.

متأسفانه با توجه به باد نسبتاً شدیدی که منطقه را فراگرفته بود تعداد پرندگان نسبت به آنچه پیش بینی می شد کمتر بود که شامل: 1- چلچله بیابانی، 2- دم جنبانک ابلق / White Wagtail، 3- گنجشک خانگی، 4- دلیجه معمولی / Common Kestrel، 5- چکاوک کاکلی / Crested Lark، 6- زاغ نوک سرخ / Red-billed Chough، 7- کبک / Chukar Partridge و 8- کلاغ ابلق، بود.

در ادامه به منطقه علی آباد از جمله زیستگاه های مناسب زاغ بور رسیدیم و تا حدود 15 کیلومتر بعد از آن به مسیر ادامه دادیم که در این بین گونه های چلچله، چکاوک کاکلی، چکچک دشتی، چکچک کوهی و زاغی / Magpie مشاهده شد و متاسفانه خبری از زاغ بور نبود.

حدود ساعت 11:00 در قسمتی از مناطق بیابانی حدود یکساعت و نیم پیاده روی کردیم. در این مسیر متوجه آبگیری کوچک شدیم (که از سیلابی که از میان بیابان عبور کرده بود باقیمانده بود) و به سمت آن روانه شدیم. تا رسیدن به آبگیر چکچک دشتی، چکاوک کاکلی، چکاوک بیابانی / Desert Lark و سنگ چشم بزرگ دشتی / Steppe Grey Shrike - Lanius meridionalis pallidirostris پرندگانی بودند که دیدیم. در کمال تعجب چکاوک بیابانی، سهره خاکی و سارگپه دشتی / Steppe Buzzard (blackish morph ad.)، چوب پا / Black-winged Stilt و آبچلیک آوازه خوان / Common Sandpiper نیز از رکوردهای آبگیر بودند.

سپس به سمت مینی بوس بازگشتیم و با صرف ناهار درمسیر به سمت راه آهن حرکت کردیم و حدود 15:30 یزد را به مقصد بندرعباس ترک کردیم. در مجموع در استان یزد 33 گونه مشاهده و ثبت شد.

جمعه 23 فروردین ساعت 5:30 با اعلام مهماندار قطار مجبور به تحویل ملافه ها شدیم و خود را برای پیاده شدن آماده کردیم. حدود 15 دقیقه تا بندرعباس مانده بود که قطار برای مدت یکساعت و نیم متوقف شد که دلیل آن برخورد با شتر ؟! و رفع نقص فنی اعلام گردید، به همین علت برای اینکه از برنامه پیش بینی شده عقب نمانیم با زحمت فراوان سرکار خانم موسویان صبحانه ی به یاد ماندنی دیگری را در قطار صرف کردیم.

حدود ساعت 7:40 با استقبال کارشناس محترم سازمان حفاظت محیط زیست بندرعباس جناب آقای میثم قاسمی، به شهر بندرعباس وارد شدیم. در ایستگاه راه آهن با وجود عجله ای که داشتیم چلچله بیابانی، گنجشک خانگی، قمری خانگی و کلاغ ابلق ثبت شدند.
حدود ساعت 8:00 بندرعباس را به سمت خور تیاب ترک کردیم. در مسیر تا شهر میناب 16 گونه شامل:

1-گنجشک خانگی،

13- بلبل خرما / White-Cheeked Bulbul،

14- کبوتر چاهی،

15-زاغی و

16- بادخورک کوهی / Alpine Swift، مشاهده شدند.

در ادامه بعد از میناب به سمت خور تیاب، روی سیم های برق کنار جاده، یک ماهی خورک سینه سفید / White-throated Kingfisher نیز مشاهده شد.

بعد از حدود یکساعت به خور تیاب رسیدیم و تا سوار شدن به قایق شهدخوار به وضوح و از فاصله نزدیک قابل رویت بود. حدود 3 ساعت روی آب در خور تیاب، خور نمکی و دلتایی کوچک در دریا، با هوایی نسبتاً گرم، 39 گونه به شرح زیر ثبت شد:
1-    چکاوک هندی / Sand Lark
2-    سلیم شنی بزرگ / Greater Sand Plover
3-    گیلانشاه / Eurasian Curlew
4-    گیلانشاه ابروسفید / Whimbrel
5-    سنگ گردان / Ruddy Turnstone
6-    سبزقبای هندی / Indian Roller
7-    اگرت ساحلی / Western Reef Heron (در دو فرم تیره و روشن)
8-    پرستوی دریایی نوک کاکایی / Gull-billed Tern
9-    چاخ لق هندی / Great Stone-curlew
10-    گیلانشاه حنایی / Bar-tailed Godwit (در دو فرم زمستانه و تابستانه)
11-    پرستوی خلیج فارس / Saunders’s Tern
12-    سسک تالابی پر سر و صدا / Clamorous Reed Warbler (صدای این گونه شنیده شد)
13-    قمری خانگی / Laughing Dove (لازم به ذکر است به صورت کاملاً مشهود رنگ این گونه نسبت به گونه های تهران تیره تر بودند)
14-    حواصیل سفید بزرگ / Great Egret
21-    سنقر تالابی / Marsh Harrier
22-    پرستوی دریایی خزری / Caspian Tern
23-    پرستوی دریایی کوچک / Little Tern
24-    سلیم خاکستری / Grey Plover (در فرم زیبای تابستانه)
25-    آبچلیک نوک سربالا / Terek Sandpiper
26-             سنگ چشم تورانی / Turkestan Shrike (نر و ماده)
27-    عقاب خالدار بزرگ ( تالابی ) / Great Spotted Eagle
28-    کفچه نوک / Spoonbill
29-    صدف خوار / Oystercatcher
30-    سلیم خرچنگ خوار / Crab-plover
31-    عقاب ماهیگیر / Osprey
32-    چلچله / Barn Swallow
33-    کاکایی صورتی / Slender-billed Gull
34-    فلامینگو / Greater Flamingo
35-    کاکایی سیبری / Heuglin’s Gull
36-            Steppe Gull
37-    تلیله سفید / Sanderling
38-    سلیم شنی کوچک / Lesser Sand Plover
39-    آبچلیک آوازه خوان / Common Sandpiper

سپس به سمت منطقه ای به نام تنبانو، عزیمت کردیم.

در راه گونه زیبای جدیدی که به لیستمان اضافه شد دیدومک / Red-wattled Lapwing بود، و همچنین مشاهده چکاوک کاکلی و بلبل خرما. بعد از رسیدن به منطقه و ورود به باغ که از باغ های اطراف میناب محسوب می شد، بعد از صرف ناهار، با راهنمایی مجدد آقایان هاشمی و قاسمی حدود 2 ساعت به گشت زنی مشغول شدیم و گونه های مشاهده شده عبارتند از:
1- بلبل خرما، 2- قمری خانگی،3- گنجشک خانگی،4- سبزقبای هندی، 5- شهدخوار، 6- سارگپه جنگلی تاجدار،7- دم سرخ معمولی / Common Redstart، 8- کبوتر جنگلی / Wood Pigeon، 9- گنجشک گلوزرد / Yellow-throated Sparrow، 10- کوکوی معمولی / Common Cuckoo (rufous morph)، 11- زرده پره سرسیاه، 12- ماهی  خورک سینه سفید و یک دارکوب که مجال شناسایی نداد(شاید بلوچی)!!

بعد از یک روز طولانی و پربار به سمت بندرعباس رهسپار شده و ساعت 21:00 به مهمانسرای اداره حفاظت محیط زیست وارد شدیم.

شنبه 24 فروردین ساعت 6:45 پیاده به سمت ساحل بندرعباس حرکت کردیم. به دلیل ساعت عقب نشینی آب دریا (جزر) مساحت زیادی از ساحل قلمرو پرندگان کنار آبزی بود و با کارشناسی آقایان قاسمی و هاشمی و حضور سرکار خانم دکتر محمدی از دانشگاه بندرعباس، مشغول دیدن و شناسایی گونه هایی که عمدتاً آب زی و کنار آب زی بودند، شدیم و تعداد 44 گونه ثبت شد.

1- بلبل خرما

11-     کاکایی سر سیاه کوچک / Black-headed Gull

12-    سنگ گردان / Ruddy Turnstone

13-    سلیم شنی کوچک / Lesser Sand Plover

14-    تلیله شکم سیاه / Dunlin (در فرم تابستانه)

15-    صدف خوار / Oystercatcher

16-    آبچلیک پاسرخ / Redshank

17-    فلامینگو / Greater Flamingo

18-    گیلانشاه حنایی / Bar-tailed Godwit

19-    گیلانشاه / Eurasian Curlew

20-    کاکایی صورتی / Slender-billed Gull

38-    آبچلیک پاسبز / Greenshank

39-    پرستوی دریایی کاکلی کوچک / Lesser Crested Tern

40-    سنقر تالابی / Marsh Harrier

41-    تلیله بزرگ / Great Knot( با جستجوی بی وقفه آقای قاسمی و در کمال خوش شانسی گروه)

42-    پرستوی دریایی کاکلی بزرگ / Swift Tern

43-    سلیم شنی بزرگ / Greater Sand Plover

44-    کلاغ هندی / House Crow (کنار اقامتگاه)

و در پایان برنامه با برنامه ریزی و هماهنگی های بسیار خوب، مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر با حضور مسئولین اداره حفاظت محیط زیست بندرعباس و گروه طرلان، حضور غافلگیر کننده عکاس معروف حیات وحش جناب آقای بابک موسوی و همچنین حضور سرکار خانم دکتر محمدی از دانشگاه بندرعباس برگزار شد، تا تاکید مجددی بر لزوم حفاظت از پرندگان و زیستگاه هایشان باشد.

بعد از صرف ناهار و جمع آوری وسایل با  بدرقه دوست و همراه خوبمان آقای قاسمی ساعت 15:30 از ایستگاه راه آهن عازم تهران شدیم. مجموعاً در استان هرمزگان موفق به مشاهده و ثبت 80 گونه شدیم، که جای خوشحالی دارد.

یکشنبه 25 فروردین آخرین گونه یعنی کلاغ سیاه / Rook نیز به لیست رکوردهایمان اضافه شده و در مجموع کل سفر، 92 گونه ثبت شد که  بالاترین آمار در سفرهای دسته جمعی گروه پرنده نگری و پرنده شناسی طرلان می باشد.

ساعت 11:30 به تهران رسیدیم و بعد از سپری کردن 3 شب از 4 شب در قطار در کنار دوستان، راهی منازل شدیم.

درنا مجاب
26 فروردین 92

گزارش گیاهان

همراه گروه پرنده نگری هستم اما قرار است علاوه بر پرندگان ، گیاهان منطقه هم شناسایی شوند. در این زمینه من به گروه کمک می کنم تا جایی که در توانم هست. در این سفر موفق به دیدن 45 گونه گیاه شدم که البته قسمتی از گیاهان منطقه است و به دلیل کمبود وقت ، فرصت گشت اندک بود.

پنجشنبه 22/1/92 : در ابتدا به منطقه بهادران رفتیم. داخل محوطه ای شدیم که اکثر گیاهان آنجا دست کاشت بود. آنها شامل:

درمنه، گز ، خارشتر ، سنجد ، انار ، اکالیپتوس ، عناب ، بارهنگ ، سالسولا

پنجشنبه 22/1/92 : منطقه کالمند و اطراف آن که اکثر این مناطق توسط درمنه و گون پوشیده شده است.

گونه های گیاهی شامل: فرفیون ، افدرا ، ارمک ، بادام کوهی ، قیچ ، ریواس ، گون ، شقایق(Papaver) ، اشنان ، شمعدانی وحشی ، گل جالیز ، بومادران ، گونه ای گاوزبان ، کما ، بابونه گاوی ، قدومه

جمعه 23/1/92 : هرمزگان – میناب .صبح به خور تیاب رفتیم. برای صرف نهار و ادامه پرنده نگری هم به یک باغ در جنوب میناب رفتیم.که تعدادی از این گیاهان دست کاشت بودند.

گونه های گیاهی شامل:حرا ، چندل ، گوآوا ، انبه ، گاروم زنگی ، کرچک ، لیمو ، موز ، استبرق ، شب خسب ، پنبه درختی، خرما ، پنیرک

سمیه اعزاری

Warning: No images in specified directory. Please check the directoy!

Debug: specified directory - http://www.birdwatching.ir/images//report/yazd-hormozgan-92