پرنده نگری

ورود

به نام خدا

تالاب میقان و هزاران بال پرواز،رنگ رنگ پرنده و قدم به قدم عشق و شور
با بالهای گسترده طرلان بلند پرواز تالاب میقان اراک را فتح کردیم و با درناهای تازه از راه رسیده آواز خواندیم

گروه طرلان روزهای جمعه و شنبه 3و 4 آبان ماه  87 را دراراک و تالاب میقان گذراند و با ثبت 50 گونه پرنده مختلف که بسیاری از آنها برایمان تازگی داشت با دست پر به تهران بازگشت. در 85 کیلومتری مسیر تهران-قم درحوالی پمپ بنزین حافظیه و در حاشیه ماندابی  که در آنجا تشکیل شده بود اولین پرنده های سفر را دیدیم که گنچشک خانگی ، گنجشک سینه سیاه ، سنگ چشم دم سرخ، چکاوک کاکلی ، سار، دلیجه ،کلاغ ابلق، کلاغ سیاه و خودکا از آن جمله اند. بعد از توقف کوتاهی در اراک پس از صرف ناهار به سمت محل  دفن زباله در 10 کیلومتری جاده اراک - خمین رفتیم و در پی توقفی کوتاه تعداد قابل توجهی عقاب صحرایی بالغ و نا بالغ از فاصله نزدیک دیدیم. و موفق شدیم در بین عقابها دال معمولی و عقاب شاهی را  نیز شناسایی کنیم.

صبح شنبه ساعت 5:30 بعد از اقامتی به یاد ماندنی در یک خانه کویری در روستای ترمزد اراک ( جا دارد د رهمین جا از دوستان خوبم خانم نغمه صفری و آقایان علی مقربی و مجیدی که زحمت پیدا کردن خانه و همراهی گروه را در این سفر به دوش کشیدند قدردانی کنیم ) به سمت تالاب حرکت کردیم و یکی از اولین صحنه هایی که با آن روبرو شدیم دسته ای بزرگ از خروس کولی ها بود که نوید روزی خوب را می دادند.
 با پیاده روی از کنار تالاب توانستیم درناهای خاکستری زیادی را ببینیم که دسته دسته از مناطق سردتر به تالاب میقان می رسیدند.
چنگر، چنگر نوک سرخ، سنقر تالابی ، کاکائی سرسیاه، خوتکا، آبچلیک تک زی ، آبچلیک شکیل، زنبور خور گلو خرمایی ، آبچلیک پاسرخ، سارگپه پا بلند، گلو آبی، زاغی،  چکچک گوش سیاه ؟! ،چکچک دشتی،سهره خاکی، چلچله، دمجنبانک ابلق، فلامینگو ، اکرت بزرگ،سنقر خاکستری،بوک پهن ، سسک ابرو سفید ،عقاب دریایی دم سفید، لیل و...... از دیگر ساکنان و میهمانان تالاب بودند.

در ادامه مسیر دل به دریا زدیم و با چکمه های لاستیکی وارد تالاب شدیم (که البته تمام این مسیر هنوز در حاشیه تالاب اصلی میقان است) و در مسیری نسبتا طولانی اکراس سیاه را ثبت کردیم. آخرین پرنده هایی که دیدیم آووست ، گیلانشاه دم سیاه ، آنقوت ,چوب پا ،گیلانشاه ،غاز خاکستری و سک بیدی بودند.

(تعدادافراد شرکت کننده در این برنامه 23 نفر شامل 12 زن و 11مرد)

ضمنا از دوستان عزیز عکاس در گروه طرلان دعوت شده است در صورت تمایل به شرکت در نمایشگاه عکسی با عنوان "میقان" در شهرستان اراک با ارسالCD  حاوی عکسها به دفتر طرلان آمادگی خود را اعلام کنند.